Almahír

Hírek az Apple háza tájáról, olyasvalakitől, akinek azért halvány fogalma van a dolgokról.

Címkék

BeszéljükMac

Nincs megjeleníthető elem

MacNN

Nincs megjeleníthető elem

Daring Fireball

Nincs megjeleníthető elem

Ars Technica Infinte Loop

Nincs megjeleníthető elem

AppleInsider

Nincs megjeleníthető elem

Angliában betiltották az "egész internetet" ígérő iPhone-reklámot

2008.08.27. 18:06 - Pók

Címkék: apple flash reklám web adobe európa iphone

Az ASA (Advertising Standards Authority), kb. a magyar Önszabályzó Reklám Testület brit megfelelője betiltotta az Apple egyik tévéreklámját, mert az szerintük megtévesztette a vásárlókat azzal, hogy azt állította: az iPhone-on "az internet egészét" el lehet érni.

Az ASA szerint két néző is panaszt tett a reklám ellen, amiben a narrátor azt a kérdést feszegeti, hogy az internet "melyik részére" van szüksége a felhasználónak: a "kell-e  majd naptej"-részre? Netán a "hogy juthatok el a leggyorsabban a reptérre"-részre? Vagy az "esetleg keressünk egy óceánra néző szobát"-részre?  Mindezt az iPhone Safari böngészőjében való navigálással illusztrálja a reklámspot, ami nem marad adós a konklúzióval sem: az internet "összes része" elérhető az iPhone-ról.

A panaszosok szerint mindez nem igaz, mivel az iPhone nem támogatja a Javát, sem pedig a Flasht, márpedig szerintük az internet "egészéhez" ezek is hozzátartoznak.

Az ASA eljárása során az Apple azzal érvelt, hogy "a felhasználók érdekében" ők a nyílt szabványokat építették bele a telefon böngészőjébe, az olyan csúnya, rossz, magáncégek által forgalmazott technológiákat, mint a Flash meg a Java pedig kihagyták. Különben sem mutatnak ilyet a reklámban, ezért nem tévesztenek meg senkit. Meg a reklám amúgy sem a különféle webes technológiákról szólt, hanem arról, hogy az iPhone-on minden weboldalt meg lehet nézni, nem csak néhányat, mint szerintük sok mobiltelefon (és szolgáltató) esetében, és nem is holmi WAP-verziók ezek, hanem a tényleges web (vagy ahogy ők hívják, "internet").

Az ASA-t ez az érvelés nem hatotta meg: szerintük a reklám láttán a felhasználók arra számítanak, hogy ugyanazt tapasztalhatják az iPhone-os böngészőjükön, mint egy számítógépen, és ebben csalódniuk kell. Ezért a (TBWA által készített) reklám a jelenlegi formájában nem mutatható be többet az Egyesült Királyságban.

Ugyan az ASA független, önfenntartó testület, az ajánlásait és határozatait a szakma kötelező érvényűnek fogadja el.

A (nem kifejezetten izgalmas) reklám itt megtekinthető.

[Almahír-kommentár] Ha már kukacoskodni akarunk: miért keveri az Apple az "internet" és a "web" szavakat? Az internet egy infrastruktúra, a segítségével működik nemcsak a web, de az e-mail, az FTP, a VoIP, és még számtalan egyéb technológia is.

A lényegre visszatérve: még mindig nem tudjuk, lesz-e valaha Flash az iPhone-on. Úgy néz ki, az Adobe mindenhová szeretné benyomni a Macromedia felvásárlásával megkaparintott technológiát, az Apple viszont leginkább azt szeretné, ha az mindenestül kihalna. Mindenesetre ez a meccs még nincs lejátszva. (Véleményünk szerint a Java viszont valószínűleg soha nem fog eljutni az Apple mobiltelefonjára.)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://almahir.blog.hu/api/trackback/id/tr77636417

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása