Almahír

Hírek az Apple háza tájáról, olyasvalakitől, akinek azért halvány fogalma van a dolgokról.

Címkék

MacNN

Daring Fireball

Ars Technica Infinte Loop

  • Hibás feed URL.

Angliában betiltották az "egész internetet" ígérő iPhone-reklámot

2008.08.27. 18:06 - Pók

Címkék: apple flash reklám web adobe európa iphone

Az ASA (Advertising Standards Authority), kb. a magyar Önszabályzó Reklám Testület brit megfelelője betiltotta az Apple egyik tévéreklámját, mert az szerintük megtévesztette a vásárlókat azzal, hogy azt állította: az iPhone-on "az internet egészét" el lehet érni.

Az ASA szerint két néző is panaszt tett a reklám ellen, amiben a narrátor azt a kérdést feszegeti, hogy az internet "melyik részére" van szüksége a felhasználónak: a "kell-e  majd naptej"-részre? Netán a "hogy juthatok el a leggyorsabban a reptérre"-részre? Vagy az "esetleg keressünk egy óceánra néző szobát"-részre?  Mindezt az iPhone Safari böngészőjében való navigálással illusztrálja a reklámspot, ami nem marad adós a konklúzióval sem: az internet "összes része" elérhető az iPhone-ról.

A panaszosok szerint mindez nem igaz, mivel az iPhone nem támogatja a Javát, sem pedig a Flasht, márpedig szerintük az internet "egészéhez" ezek is hozzátartoznak.

Az ASA eljárása során az Apple azzal érvelt, hogy "a felhasználók érdekében" ők a nyílt szabványokat építették bele a telefon böngészőjébe, az olyan csúnya, rossz, magáncégek által forgalmazott technológiákat, mint a Flash meg a Java pedig kihagyták. Különben sem mutatnak ilyet a reklámban, ezért nem tévesztenek meg senkit. Meg a reklám amúgy sem a különféle webes technológiákról szólt, hanem arról, hogy az iPhone-on minden weboldalt meg lehet nézni, nem csak néhányat, mint szerintük sok mobiltelefon (és szolgáltató) esetében, és nem is holmi WAP-verziók ezek, hanem a tényleges web (vagy ahogy ők hívják, "internet").

Az ASA-t ez az érvelés nem hatotta meg: szerintük a reklám láttán a felhasználók arra számítanak, hogy ugyanazt tapasztalhatják az iPhone-os böngészőjükön, mint egy számítógépen, és ebben csalódniuk kell. Ezért a (TBWA által készített) reklám a jelenlegi formájában nem mutatható be többet az Egyesült Királyságban.

Ugyan az ASA független, önfenntartó testület, az ajánlásait és határozatait a szakma kötelező érvényűnek fogadja el.

A (nem kifejezetten izgalmas) reklám itt megtekinthető.

[Almahír-kommentár] Ha már kukacoskodni akarunk: miért keveri az Apple az "internet" és a "web" szavakat? Az internet egy infrastruktúra, a segítségével működik nemcsak a web, de az e-mail, az FTP, a VoIP, és még számtalan egyéb technológia is.

A lényegre visszatérve: még mindig nem tudjuk, lesz-e valaha Flash az iPhone-on. Úgy néz ki, az Adobe mindenhová szeretné benyomni a Macromedia felvásárlásával megkaparintott technológiát, az Apple viszont leginkább azt szeretné, ha az mindenestül kihalna. Mindenesetre ez a meccs még nincs lejátszva. (Véleményünk szerint a Java viszont valószínűleg soha nem fog eljutni az Apple mobiltelefonjára.)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://almahir.blog.hu/api/trackback/id/tr15636417

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.